| |

Internorga: Saro Gastro-Products in dialoog met de branche

Al meer dan vijf decennia is Saro Gastro-Products een betrouwbare partner voor horeca, hotellerie en collectieve catering. Ook op de Internorga-beurs in Hamburg van dit jaar hebben wij laten zien wat vandaag de dag belangrijk is in de moderne foodservice: energie-efficiëntie, functioneel design en echte partnerschap.

Focus op innovatie en duurzaamheid

Onze vernieuwde beursstand werd positief ontvangen – niet alleen vanwege het moderne design, maar vooral door de inhoudelijke focus op productinnovaties. In plaats van een overladen assortiment presenteerde het beursteam onder leiding van onze verkoopdirecteur Clemens Hardering doelgericht highlights uit de huidige catalogus, waaronder de nieuwe PRO-serie met energiezuinige koelapparatuur en de stijlvolle Black Line-kookserie.

“Met de PRO-serie spelen we in op een actueel thema binnen de branche. Energie-efficiëntie draait niet alleen om kostenbesparing, maar ook om duurzaamheid,” aldus Clemens Hardering.

Bijzondere belangstelling was er voor de nieuwe barkoelkast met glazen deuren en lades, evenals voor de compacte counter-top koeling – beide perfect geschikt voor energie- en ruimtebewuste keukenconcepten.

Op het gebied van kooktechniek overtuigden de gepresenteerde Black Line-apparaten door doordachte functionaliteit en een aantrekkelijk design: “We merken dat design vooral in open keukens steeds belangrijker wordt,” legt Hardering uit. Naast een inductiekookplaat waren ook een inductiewok en een griddleplaat op de stand te zien – apparaten die zowel technisch als visueel indruk maken.

Persoonlijke ontmoetingen versterken partnerschappen

Ondanks een iets lagere bezoekersaantallen – mogelijk te wijten aan het weer of de vakantieperiode – trekken wij een positief saldo uit onze deelname aan de Internorga 2025. De gesprekken met partners en klanten waren constructief en doelgericht. Sommige projecten konden zelfs direct op de beurs worden afgerond.

“Voor ons is het tegenwoordig extra belangrijk dat onze partners de apparatuur live kunnen ervaren,” benadrukt Hardering. “Kwaliteit en waarde zijn digitaal slechts beperkt over te brengen – de persoonlijke ervaring op de stand blijft onvervangbaar.” De presentatie van de nieuwe catalogus met zo’n 400 productinnovaties bood een extra gelegenheid om in gesprek te gaan met distributeurs en klanten.

Trends en uitdagingen

Eén ding werd op de Internorga duidelijk: duurzaamheid en energie-efficiëntie zijn geen modewoorden, maar echte beslissingscriteria. Tegelijkertijd neemt het belang van esthetisch design toe – een ontwikkeling waarop Saro bewust inspeelt met de combinatie van techniek en stijl in de Black Line-serie.

Clemens Hardering kijkt echter kritisch naar de stijgende beurskosten: “De jaarlijkse prijsverhogingen en de trend naar steeds hogere beursstands brengen klassieke standconcepten zoals het onze steeds meer in de knel,” merkt de verkoopdirecteur op. Deze ontwikkeling zou kleinere exposanten benadelen in hun zichtbaarheid – iets waar beursorganisatoren opnieuw over zouden moeten nadenken.

Vooruitblik: Samen richting een sterk zakelijk jaar

Met de positieve impuls van een geslaagde beurs kijken wij vol vertrouwen naar het lopende boekjaar. “De interesse is er, veel projecten zijn opgestart. Nu is het zaak om de positieve energie uit Hamburg mee te nemen,” vat Hardering samen.